Menu Søg

GHOSTS

En udstilling baseret på Ebba Breda-samlingen

20 sep – 27 okt 2024

Nostalgi, snøreliv, twincore-to-the-heart-piger, klaustrofobi, fiskebowler, familiebånd, osteklokker og spøgelser er blandt de ting og temaer som billedkunstner Miriam Kongstad og forfatter Ida Marie Hede bearbejder i udstillingen GHOSTS – en udstilling baseret på Ebba Breda-samlingen, der åbner nu, som kunsthallen Gl. Holtegaards sidste udstilling.

I dag er Breda Fondens midler ved at rinde ud, pengekassen er tom og fonden er godt i gang med at afvikle sig selv og dermed kunsthallen inden årets udgang. For at markere fondens ophør præsenterer kunsthallen, som den sidste i fondens historie nu GHOSTS – En udstilling baseret på Ebba Breda-samlingen.

Forfatter og dramatiker Ida Marie Hede (f. 1980) og billedkunstner og koreograf Miriam Kongstad (f. 1991) er blevet inviteret til sammen at gå i dialog med Ebba Bredas malerisamling og de to søstre Ebba og Aase Bredas familiehistorie. Udstillingen GHOSTS giver os et nutidigt blik på en samling af malerier og en indgang til to søstres liv og formue.

Ebba og Aase Bredas formue har siden 1993 dannet økonomisk grundlag for Breda Fonden og kunsthallen på Gl. Holtegaard, der har været drevet hovedsageligt af disse private midler. Siden 1993 har Kunsthallen Gl. Holtegaard hovedsageligt været drevet af private midler fra Breda Fonden, en fond, der oprindeligt blev stiftet af Aase Breda (1895-1986) i 1972 med det formål at varetage, udstille og formidle samlingen af over 200 værker skabt af Aases afdøde søster, maleren Ebba Maria Kirstine Breda (1893-1950). I 1992 blev fonden omlagt og omdøbt til Gl. Holtegaard-Breda Fonden. Gennem årene er det ikke blevet til mange udstillinger med Ebba Bredas malerier. Måske af gode grunde. De kunstneriske strømninger, som var kendetegnede for mellem- og efterkrigstiden, hvor Ebba Bredas værker blev til, er ikke at spore i hendes malerier, der til trods for deres dekorative og tekniske udmærkelse, snarere synes verdensfjerne og tilbageskuende. Til gengæld har Gl. Holtegaard med Breda Fonden i ryggen nu i over 30 år dannet rammen om en professionel drevet udstillingsvirksomhed. Det er blevet til mange udstillinger, og for det kan vi kun være Aase og Ebba Breda taknemmelige.

Ida Marie Hede og Miriam Kongstad arbejder med udstillingen GHOSTS sammen for første gang. Sammen har de udarbejdet en konceptuel, scenografisk ramme, hvori Hedes fokus ligger på den dramatiske lyriske tekst og Kongstads det visuelt og rummelige. Både Hede og Kongstads kunstneriske praksis er funderet i en interesse for at afkode, fremlægge og afmontere sociale og kulturelle strukturer, særligt i forhold til køn, krop og samfund. Kvinde- og queerskæbner flettes sammen med eksistentielle grundspørgsmål og blotlægger både magtmønstre, økonomiske vilkår og sociopolitiske og feministiske systemer.

I løbet af foråret 2024 har de to kunstnere været på opdagelse i Ebba Bredas malerisamling, læst søstrenes og familiens personlige breve og besøgt Rudersdal Museernes arkiver med søstrenes efterladte garderobe og personlige ejendele.

Udstillingen GHOSTS er en totalinstallation, hvor Hedes tekster og Kongstads værker flettes sammen med brudstykker fra søstrenes liv og nedslag i Ebba Bredas værkproduktion.
Udstillingen bringer Gl. Holtegaards spøgelser til live i et virvar af nostalgiske referencer, snøreliv, osteklokker, twincore-to-the-heart-piger, klaustrofobi, fiskebowler, visnende blomster, skyklapper og plastikgardiner så langt øjet rækker.

Udstillingen er støttet af:
Jørgen Krygers og Anne Ammitzbølls Fond, Axel Muusfeldts Fond, Jorcks’s Fond & Toyota-Fonden

Gl. Holtegaards udstillingsprogram 2024 er støttet af:
Augustinus Fonden & Statens Kunstfond