UTILSLØRET
Fotografi af Imogen Cunningham
22 jan – 10 apr 2016Med fløjlsbløde blomsterknopper, arkitektoniske agaver, ærlige Hollywood-portrætter, abstrakte nøgne kroppe og svævende dansere skaber den amerikanske fotograf Imogen Cunningham en moderne æstetik, der trækker dybe spor langt ind i det 21. århundredes kunst.
Mødet med Imogen Cunninghams (1883-1976) fotografi er et møde med epokegørende forandringer i foto- og kunsthistorien i begyndelsen af det 20. århundrede. Tiden præges af eksperimenter og Cunningham undersøger fotografiets tekniske egenskaber og nye æstetiske muligheder. Hun flytter fotomediet væk fra pictoralismens efterligninger af malerkunsten og poesiens virkemidler og ind i et nyt fotografisk udtryk af dynamiske kompositioner, markante beskæringer, dramatiske kontraster og stor dybdeskarphed. Som stiftende medlem af den banebrydende gruppe af amerikanske vestkystfotografer i Group f/64 former hun det amerikanske fænomen Straight Photography, der er en vigtig del af definitionen af amerikansk fotografi.
Med stor gennemslagskraft og progressive holdninger til livet sætter Cunningham nye dagsordner både som kvinde, fotograf og kunstner. Hun dedikerer sit liv og karriere til at udforske fotografiet. Hun går målrettet efter en kunstnerisk karriere, specialiserer sig i fotokemi og åbner tidligt sit eget fotostudie. Hun udgiver manifester og publicerer nøgenfotos i en tid præget af puritanske normer. Hun rejser til Europa og i USA, hvor hun stifter bekendtskab med og fotograferer mange af avantgardens banebrydende kunstnere. Tiden som småbørnsmor bruger hun til at udvikle sin teknik og metode ved at rette sin linse mod de nære motiver – som agaver og magnoliablomster i baghaven.
De botaniske studier bliver Cunninghams mest ikoniske. De udgør en modernistisk æstetik fuld af sanselighed og sensibilitet i nærstudiet af detaljer, hvilket bliver kendetegnet for Cunninghams fotografiske blik. Cunningham interesserer sig for formelle kompositioner og arbejder i fotografiske serier, hvor hun ligestiller design og former i blomster, industrielle bygninger og kroppe. Med en distinkt kunstnerisk vision demokratiserer og moderniserer Cunnnigham fotografiets formsprog og bringer os i nær kontakt med motivet, som ser vi det for første gang, utilsløret.
Udstillingen Utilsløret – Fotografi af Imogen Cunningham viser, hvordan Cunningham som kvindelig kunstner udfordrede sin tid med en fotografisk praksis, der placerer fotografiet i det 20. århundredes billedkunstneriske modernisme.
Udstillingen præsenteres i samarbejde med The Imogen Cunningham Trust og Meg Partridge og viser 90 platin-palladiumprints og sølv-gelatineprints af værker fra begyndelsen af 1920’erne – slutningen af 1960’erne, samt den oscarnominerede dokumentarfilm Portrait of Imogen af Meg Partridge.
Udstillingen er støttet økonomisk af:
Knud Højgaards Fond, Politiken-Fonden, Oticon Fonden, Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond, Beckett-Fonden, Overretssagfører L. Zeuthens Mindelegat og TAPET-CAFE / Farrow and Ball.
Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Billedkunst støtter Gl. Holtegaards 2-årige udstillingsprogram.